Den dag i dag er det noget nær umuligt at få succes online, hvis ikke man har den rette hjemmeside til det. Brugere skal have en god oplevelse på siden, diverse søgemaskiner skal være i stand til at kunne finde den og meget mere er, hvad der er kriterierne for en god hjemmeside i dag. Det er muligt at fylde 40 A4 sider omkring denne slags, men vi vil i dette indlæg prøve at holde det til lidt mindre end det.

Nedenstående er relevant lige meget, om man har haft en hjemmeside i lang til eller først lige har fået en. Hvis ikke man har en endnu, kan det dog stærkt anbefales, at man finder et webhotel på linket og opretter dette som det første efter at have læst dette.

Strukturer dit indhold

Noget, der med øjeblikket virkning kan skræmme besøgende væk, er hvis det indhold, der befinder sig på hjemmesiden, ingen struktur har. Dette kan nemlig medføre, at de navigerer rundt på den i søgen efter specifik information, indtil de til sidst giver op og forlader den til fordel for ens konkurrenter.

Når man skal skrive indholdet på sin side, som man SKAL (no questions asked), er det derfor vigtigt, at de forskellige informationer, som hjemmesiden skal indeholde, bliver opdelt i forskellige undersider. Dette kunne eksempelvis relevant, når man skal beskrive en virksomheds kompetenceprofil og forskellige ydelser. Her vil man skulle dedikere én underside til hver specifik ydelse og beskrive disse med gode, lange tekster på hver underside. Dog skal man for alt i verden undgå duplikeret indhold, hvilket vil sige indhold, der er taget fra andre sider. Dette vil Google nemlig straffe hårdt ved at sende en meget langt tilbage i søgeresultaterne.

Strukturerer man sit indhold optimalt, fx ved at inddele sine ydelser i forskellige undersider, stiller man sig derimod i godt lys hos Google. Dette skyldes, at brugeren, ved klik på et søgeresultat med en sådan underside efter en søgning, lander på en specifik og meget relevant side i forhold til, hvad personen søgte efter. Det sætter Google stor pris på, hvorfor man vil blive belønnet med gode placeringer på deres søgemaskine.

Hvordan man får succes online, herunder især vha. søgemaskineoptimering, kan man læse mere om på seo-mand.dk

Undgå langsom loadingtid og reducer bounce-raten

En bounce rate angiver antallet af besøgende, der øjeblikkeligt forlader en hjemmeside (bouncer), efter de har klikket sig ind på den. Undersøgelser har vist, at denne rate er høj, hvis loadingtiden på ens hjemmeside er langsom. Man skal derfor komme dette i forkøbet og hastighedsoptimere sin hjemmeside. Dette vil altså være en måde, hvorpå man kan øge antallet af besøgende og dermed, forhåbentlig, antallet af konverteringer. Hvis ens hjemmeside stadig loader langsomt, kan man fordel tjekke, om man har det rigtige internet, som man, hvis ikke dette er tilfældet, kan finde ved at klikke på linket.

Hvis man som webshop har en sti af sider, som den besøgende skal igennem forinden personen foretager et køb, er det ydermere en rigtig god idé at revidere denne. Stien skal indeholde så få sider som muligt, eftersom den potentielle køber ikke skal føle besvær, når denne er ved at foretage et køb. Det er tilfældet hos næsten alle hjemmesider med en lang sti til en konvertering, at de vil opleve flere af disse, hvis man reducerer antallet af sider på vej hen til selve købet.

Loadingtiden og antallet af sider, som de besøgende skal igennem før købet kan foretages, hænger i høj grad sammen. Hvis man i forvejen har en del besøgende på sin hjemmeside, vil man uden tvivl opleve en stigning i antallet af salg, hvis loadingtiden har været langsom og stien til et køb har været lang og man så får reduceret begge af disse.