Hvorfor kundeservice er vigtigt for din virksomhed
Alle ved, hvordan det kan være at skulle have fat i kundeservice. Man skal lige være i humør til det. Man krydser fingre for, at man ikke kommer til at ringe til den forkerte afdeling, eller at man skal trykke ”1” for at få den på engelsk og vente til ”4” for at få personlig vejledning, og det er ikke sikkert man er humør til den dans.
For virksomheder dog, er kundeservice en stensikker vinder når det bliver gjort rigtigt. Det er en af de ting, som kunder nævner på vigtige sider som Trustpilot, og man kan virkelig vinde point og hjerte hos kunderne, når ens kundeservice sidder i skabet – Det ligger nærmest i navnet!
Første møde med virksomheden
Hvorfor er det kundeservice, som mange nævner i deres Trustpilot indlæg? Det er fordi det er jeres ansigt udadtil. Kunderne har som regel ikke sat ansigt på nogen i virksomheden før de ringer, og derfor bliver en kundeservice medarbejder personificeringen af en forretning. Af samme grund er det derfor ekstremt vigtigt, at en kundeservicemedarbejder kan agere professionel, vidende og imødekommende, når vedkommende snakker med kunden. Kundeservice skal kunne besvare rigtig mange ting: fra spørgsmål om virksomheden til specifikke tilbud og reparation, og det derfor vigtigt at have professionelle kundeservicemedarbejdere til at være klar ved telefonerne. Det kræver uddannelse at vide så meget indenfor en virksomhed, og derfor kan det godt blive en dyr fornøjelse at have sin helt egen afdeling specifikt til kundeservice – især hvis man er en mindre virksomhed, derfor er det blevet populært for mindre og mellemstore virksomheder at outsource det til et call center.
Outsourcing kunne være noget for din virksomhed
At have sin egne inhouse afdelinger presser på kistebunden hos små – og mellemstore virksomheder, og derfor kigger mange på outsourcing. Det kan gøres hos diverse bureauer og der findes et væld af muligheder indenfor marketing, IT, freelance-journalistik for at få opfyldt jeres virksomheds behov. Heldigvis findes det også inden for kundeservice, og det kan være et tilbud, som er værd at forfølge. Fordi de forskellige leverandører tilbyder kundeservice til mange virksomheder på samme tid, så falder prisen og dermed gør det tilgængeligt for en mindre virksomhed at tilbyde højt kvalificeret service på linje med store virksomheder.
Lille investering med højt afkast
God kundeservice kommer til at se rigtig godt ud på din virksomheds CV. Hvis man sikrer sig eksempelvis en høj rang på Trustpilot, vibrerer det igennem din markedsføring. Søgemaskinerne stoler mere på din hjemmeside, og kunder er ikke nervøse ved at vælge en løsning fra dit firma, selv om det er en mindre vækstvirksomhed.
Det giver også ro ved at vide, at telefonpasning bliver klaret tilfredsstillende så kunderne ikke går forgæves. Det sidste er især en faktor. Kunderne skal vide, at virksomheden leverer når der er brug for det. Dine medarbejdere kan fokusere på kerneopgaverne, mens kundeservicevirksomheden besvarer opkald, det giver ro og effektivitet – og forhåbentlig vækst.