Hvorfor har computerproducenter arbejdet aktivt på beskyttelse af privatlivet for deres brugere i løbet af de seneste år?
Apple, Microsoft, ASUS og andre computerproducenter har i de seneste år ydet en aktiv indsats på at skabe bedre teknologi til at beskytte deres kunders privatliv. Det er vigtigere end nogensinde før at skabe tillid til brugerne med den rette praksis og dermed også at undgå at bryde tilliden.
Den aktive indsats for ikke at miste kunderne til konkurrenterne
I 2019 gennemførte Cisco en undersøgelse af 2601 mænd og kvinder med fokus på datafortrolighed. Den undersøgelse løftede sløret for at 32 procent af de adspurgte personer indikerede at de er villige til at gøre noget, og at de allerede har gjort det før, ved at skifte virksomheder eller leverandører ud på grund af data eller politik vedrørende datadeling.
Derfor er det ikke kun computerproducenter, som går højt op i fortrolighedsbeskyttelse. Det er primært de virksomheder, der er direkte afhængige af deres kunders loyalitet, nemlig underholdnings- og casinoindustrien, som er opmærksomme på dette. For eksempel når du spiller på spillemaskiner på online casinoer, kan du altid læse om privatlivsbeskyttelse. Her yder spillesiderne en aktiv indsats for at undgå at miste kunderne til konkurrenter, der er bedre til at beskytte data. Investering i korrekt markedsføring, software og andre tiltag kan betale sig i det lange løb på et marked med mange konkurrenter.
Helt op til 90 procent mener at behandling af deres data reflekterer hvordan de behandles som kunder. Her fastslår de også at de ikke vil købe produkter fra virksomheder, hvis de ikke stoler på databehandling. Det er med til at understrege hvor vigtigt det er at virksomhederne udfører en aktiv indsats for at undgå et databrud.
Computerproducenterne arbejder for at skabe mere tillid
Enhver virksomhed bør aktivt arbejde på at undgå datalækage. Ondsindede personer angriber store som små organisationer, og det skal virksomheder forberede sig på med den rette databeskyttelse.
Et databrud kan føre til skade, som der ikke kan rettes op på. Desuden kan det føre til langvarige negative effekter på virksomhedens ry og kundernes tillid til dem. I nogle tilfælde kan det også føre til bøder, hvis det vurderes at virksomhederne ikke har håndteret brugernes data på korrekt vis.
Tag for eksempel Facebook. I 2019 blev det sociale medie udsat for et databrud, som blandt andet har ført til lækage af over 600.000 danskeres oplysninger. En undersøgelse fra Fortune viser at størstedelen af amerikanerne ikke tror på at Facebook er i stand til at håndtere personlige oplysninger på sikker vis. Den undersøgelse peger på at kun 22 procent af amerikanerne tør stole på Facebook med deres personlige oplysninger. I den samme undersøgelse kunne det afsløres at 39 procent tør betro deres oplysninger med Apple og Microsoft ligger en tak højere med 40 procent tillidsfulde amerikanere. Uanset om der er tale om Facebook eller computerproducenter som Microsoft og Apple ønsker enhver virksomhed naturligvis at der er en tillid på langt over 40 procent. Derfor har Apple, Microsoft og andre computerproducenter arbejdet aktivt på at beskytte brugernes fortrolige oplysninger.
Alle virksomheder bør fokusere på databeskyttelse
I sidste ende er det altså alt fra både computerproducenter til sociale medier og online casinoer, der har højt fokus på databeskyttelse. På den ene side hjælper det med at vinde kunderne og på den anden side bidrager det til at fastholde dem.