En dybdegående guide til reglerne for Davoserjas: Lær at mestre det populære kortspil
Er du klar til at fordybe dig i spændingen og strategierne bag et af de mest elskede kortspil? Så er denne dybdegående guide til reglerne for Davoserjas lige noget for dig!
Uanset om du er nybegynder eller allerede har nogle erfaringer, vil vi hjælpe dig med at mestre det populære kortspil. Grib dine kort og lad os begynde rejsen mod sejr!
Kortspil samler venner og familie
Kortspil er så populære af mange gode grunde. Først og fremmest er de utroligt sjove at spille. Uanset om du sidder sammen med venner eller familie, kan du altid regne med en god tid fyldt med latter og spænding.
Derudover kræver kortspil også strategisk tænkning og hurtige beslutninger, hvilket kun øger den udfordring, der gør dem så vanedannende. Har du ikke lige lyst til at finde det fysiske kortspil frem, så find online gambling spil her.
De seks runder
Det er meget nemt at sætte op til en god omgang Davoserjas. I skal være minimum tre spillere, og så skal I have et helt almindeligt spil kort. Bum, det var det. Det kan være en god idé at have noget klar til at notere vindere og tabere ned på, så I kan holde styr på, hvem der bliver den samlede vinder.
Kortspillet består af seks runder, som hver har forskellige formål:
- Runde 1: Saml flest stik
- Runde 2: Undgå at få stik
- Runde 3: Undgå at få spar
- Runde 4: Undgå at få det sidste stik
- Runde 5: Undgå klør dame
- Runde seks: Kabalerunden
Formålet med runderne skifter hver gang, hvilket udfordrer jer som spillere, fordi I hele tiden skal omstille jer og ændre strategi.
Spillet kort fortalt
Davoserjas er et meget simpelt spil. I deler kortene ud mellem jer. Es er lavest, Konge er højst. Som udgangspunkt betyder kulør meget. Spilleren til venstre for den, som har blandet og delt kort ud, starter, men kun hvis vedkommende har en syver. Ellers går den videre uret rundt, indtil en spiller kan smide en syver.
Derefter skal spillerne smide et kort, som har samme kulør og er højere end det sidst spillede kort på bordet. Når alle spillere har smidt et kort, er det vedkommende, som smed det højeste kort med den rigtige kulør, som får stikket.
Har en spiller ikke et kort med den kulør, som spilles først, må man smide et vilkårligt kort ned på bordet. Her kan det være snedigt at smide et højt kort, så man ikke brænder inde med det. Taktikken kan naturligvis ændre sig alt efter, hvilken runde I er kommet til.
Kabalerunden
Den sidste runde adskiller sig fra de andre, fordi I ikke spiller om stik længere. Her lægges de fire syvere ud på bordet, og det gælder nu om at ‘bygge til’. Kan man ikke bygge til, får man et minuspoint.
Sidder du eksempelvis kun med toere og tiere, men der stadig mangler at blive lagt seksere og niere ned på bordet, har du et problem, og du må melde pas. Så er du måske heldig i næste omgang, at der er blevet lagt en nier ned, så du kan lægge din tier på. Kortene deles ind i kulør, så du skal matche kortet med den rette kulør.
Sådan findes vinderen
Vinderen er den spiller, som har vundet flest runder. Minuspointene fra runde 6 trækkes fra de forrige runder, og på den måde ender man op med vinderen. Det gør også spillet ekstra spændende, fordi man ikke kan vide sig sikker på en sejr, før sidste runde er helt færdig.
Så kom i gang med det sjove og udfordrende spil, Davoserjas. Det skal nok bringe glæde på familieferien eller til spilaftenen med vennerne.