Sådan bliver du den bedste sælger i firmaet
Arbejder du som sælger eller på anden vis med salg? Hvis ja, så har du helt sikkert drømme om at blive den bedste sælger i virksomheden – måske endda blive salgschef en dag. Du har selvfølgelig ikke lyst til at blive den bedste, fordi de andre sælgere er dårlige vel? Det handler altså ikke om, at dine kollegaer skal være mindre gode, men i stedet om at du skal være dygtig. Men hvordan bliver du så det?
Herunder er listet syv fokuspunkter, du bør have fokus på for at blive den bedste sælger.
Arbejd hårdt
Først og fremmest skal du arbejde hårdt. Salg er på mange måder et numbers game, hvilket vil sige, at jo flere du kontakter, jo flere sælger du til. På den måde behøver du faktisk ikke engang at være en bedre sælger end dine kollegaer, du skal i princippet bare kontakte flere leads end dem.
Lav din research (hvis du har mulighed for det)
Et andet fokuspunkt er at gå i dybden, når du laver din research. Det er selvfølgelig ikke i alle brancher og typer salg, hvor det er muligt at lave research, men indenfor B2B er det generelt en mulighed. Sørg for at læse lidt op på, hvad det er for en virksomhed, du kontakter, hvilke udfordringer sidder de med? Dette gør dig meget mere skarp, når du kontakter dem.
Tal med de rigtige
Dette punkt kommer i forbindelse med ovenstående. Det er en del af din research fase, men samtidig også et fokusområde du hele tiden skal være opmærksom på. Mange sælgere spilder tid på at snakke med de forkerte personer, fordi de ikke er kritiske nok. Vær ærlig overfor dig selv, og find ud af, om den, du snakker med, nu også er beslutningstager.
Produktkendskab
Dette fokuspunkt giver sig selv, men er alligevel noget, som de fleste sælgere negligerer. Selvom salg handler om relationer og mennesker, så kommer du altså ingen vegne, hvis du ikke er godt sat ind i det produkt, du sælger. Med en dyb og grundig produktviden kan du bedre skrue løsninger sammen, som passer til kundens behov, du kan bedre svare på spørgsmål, og du fremstår generelt mere kompetent. Det vil altså sige, at er du ekspert i produktet, så giver det også bedre grobund for en stærk relation til kunden.
Sæt mål
Målsætning er et grundlæggende værktøj, som de fleste salgsorganisationer anvender. Det er meget naturligt, da salg handler om budgetter og tal, hvorfor der naturligt opstilles målsætninger. Dette er dog de mere hårde målsætninger, men der findes også de bløde. Det kan eksempelvis være et mål om at bruge mere small-talk med kunderne, have kortere samtaler, få sine kunder til at tage en hurtigere beslutning eller lign. Det er altså ikke mål, som umiddelbart figurerer blandt de overordnede målsætninger fra ledelsen, men derimod mindre mål, som nærmere handler om at blive bedre til processen i stedet for resultaterne. Har du fokus på processen, så kommer resultaterne også.
Lær at behandle indvendinger
Indvendinger er et købssignal. Det betyder, at din kunde rent faktisk har forholdt sig til dit produkt, men at de umiddelbart ikke vil købe. Derfor er det dit job at behandle indvendingerne og dermed forberede kunden på et køb. Det er en kunst, som man altid kan forbedre. Du kan læse mere om indvendingsbehandling her.
Ha’ styr på dit liv ved siden af arbejdet
Det sidste fokusområde er et punkt, som de sjældent lærer dig på salgskurset. Det er ikke desto mindre en meget vigtig del af det at blive succesfuld indenfor noget. Har du ikke ro i baglandet, så bliver det svært at præstere på jobbet. Sørg for at få nok søvn, spis sundt og dyrk regelmæssig motion. Lever du et turbulent liv og møder på arbejde i søvnunderskud og uden energi, så kommer du aldrig til at blive den bedste sælger i virksomheden.